Genesys Deserec Hidenets Safedmi Decos
![]() |
GENeric Embedded SYStem Platform (GENESYS)
2008-2009 |
Napjainkban a beágyazott rendszerek fontossága egyre növekszik, hiszen
megtalálhatóak mind a háztartásokban (szórakoztató elektronika, mobil eszközök) mind pedig
közlekedési és ipari alkalmazásokban (gépjárműipar, vasúti elektronika, repülőelektronika,
ipari folyamatirányítás). A rendszerek egyre komplexebbek, és gyakran látnak el biztonságkritikus
vezérlési feladatokat.
A komplexitás kezelésének segítésére jött létre az ARTEMIS platform, mely tömöríti a beágyazott
rendszerek területén legjelentősebb európai ipari szereplőket, kutatóintézeteket, és egyetemeket,
és célja a rendszerfejlesztés egységesítése, valamint a további kutatás-fejlesztés koordinálására.
A GENESYS projekt fő célja – illeszkedve az ARTEMIS által meghatározott stratégiai kutatási
irányhoz -, hogy egy általános rendszer architektúrát és fejlesztési módszertant
definiáljon beágyazott alkalmazásokhoz, mely testre szabható a különböző alkalmazási
területeken. A referencia architektúra képes kezelni a legfontosabb fejlesztési kihívásokat,
mint a komplexitás menedzsment, a kommunikáció és számítási műveletek szétválasztása,
különböző szolgáltatási (kritikussági) szintek kezelése, modell-alapú fejlesztés támogatása,
heterogén rendszerek fejlesztése, meglevő komponensek integrálása, és az energia felhasználás
csökkentése.
Kutatócsoportunk feladata a projekt keretein belül a modell-alapú fejlesztési módszertan és
eszközkészlet definiálása, valamint a formális ellenőrző módszerek integrálása. Ehhez
felhasználjuk a korábbi projektek során szerzett eszköz-integrációs, beágyazott
rendszerfejlesztési, és formális módszerekkel kapcsolatos tapasztalatunkat.
![]() |
Dependability and Security by Enhanced Reconfigurability (DESEREC)
2006-2008 |
A DESEREC (DEpendability and Security through Enhanced Reconfigurability) EU projekt az
FP6-os keretprogram részeként az általános célú IT infrastruktúrák újrakonfiguráció-támogatására
dolgoz ki integrált modellezési, analízis és instrumentációs eszközöket.
Napjaink nagyméretű IT infrastruktúráiban a szolgáltatásmegbízhatóság garantálást
célzó mechanizmusok jórészt statikus redundanciára épülnek; az adatbiztonság garantálását
célzó eszközökre is igaz, hogy jellemzően nem reagálnak a támadási kísérletekre, hanem az
előre konfigurált védelem mellett pusztán jelentéseket küldenek azokról. Az informatikai
infrastruktúrákban mindeközben megfelelő döntési logikai támogatással és instrumentációval
lehetőség lenne a működés közbeni, a hibákra és támadásokra reagáló újrakonfigurációra.
A projekt kétszintű rendszermodellezést alkalmaz: a rendszer un. "molekulákból" épül fel,
ahol egy molekula-típus hardver és szoftver elemek meghatározott műszaki szolgáltatásokat
elvégezni képes halmaza. Az üzleti szolgáltatásokat műszaki szolgáltatások kooperációja
valósítja meg. A molekulák önmenedzselőek: reflexív automatizmusokkal és molekulán belüli
újrakonfigurációval válaszolnak a hibákra és támadásokra. A belső állapotból származtatott,
molekula típus független metrikák alapján döntünk a molekulák szintjén az újrakonfigurációról,
azaz a műszaki szolgáltatások a molekula-halmaz feletti újraallokációjáról.
A projektet koordináló partner a THALES Communications.
![]() |
Highly Dependable Ip-based Networks and Services (HIDENETS)
2006-2008 |
Az elosztott, beágyazott rendszerek térnyerése napjainkban megállíthatatlannak tűnik, az Anytime-Anywhere
doktrína mindinkább életünk szerves részévé válik. Ahhoz azonban, hogy ezen rendszerek költségei a jelenlegi
szint alá essenek, szükséges, hogy megvalósíthatóak legyenek kész kereskedelmi komponensek és vezetéknélküli
kommunikáció felett. Ezen elemek ugyanakkor természetüknél fogva megbízhatatlanok, igény van tehát rendszer
szintű megoldásokra a hardvertől az alkalmazásig. A HIDENETS projekt célja, hogy megoldásokat nyújtson erre,
támogassa ad-hoc hálózatok felett futó elosztott alkalmazások rugalmasságát és megbízhatóságát, figyelembe
véve a Car-to-Car kezdeményezés speciális igényeit. A konzorcium tagjai hatékonyabb kommunikációs protokollokat
és hardvereket fejlesztettek, módszereket dolgoztak ki a kontextus információk felhasználására, valamint
lefektették egy hibrid köztes-réteg alapjait, mely képes biztonság kritikus funkcionalitásokat szeparálni,
azok zavartalan működését a terheléstől függetlenül fenntartani.
Csoportunk feladata kettős volt. Egyrészt egy tesztelési metodika kidolgozása, mely lehetővé teszi elosztott
alkalmazások tesztelését olyan esetekben is, ha azok egyes elemei mozognak, akár más elemek számára elérhetetlenné
válnak. Másrészt megoldások szállítása olyan alkalmazások számára, melyek számára elengedhetetlen a fix infrastruktúra
támogatása. Ez utóbbi feladat során a projekt célkitűzéseinek megfelelően igyekeztünk kész megvalósításokra támaszkodni,
felhasználtuk a Service Availability Forum eredményeit, céljainknak megfelelően továbbfejlesztve azokat. Ipari partnerünk
a Fujitsu-Siemens volt.
![]() |
Safe Driver Machine Interface (DMI) for ERTMS automatic train control (SAFEDMI)
2006-2008 |
Az európai vasúti forgalomirányítási rendszerben (ERTMS) egységes
elvek szerint épül fel a mozdonyok fedélzeti vezérlőrendszere. A SAFEDMI projekt
keretében ehhez dolgoztunk ki egy mozdonyvezetői kezelőfelületet, ami maga is
egy önálló számítógépes rendszer: feldolgozza és grafikusan megjeleníti a menetadatokat,
valamint továbbítja a mozdonyvezetői parancsokat.
Ez a kezelőfelületet a szabvány szerinti kritériumoknak megfelelően biztonságos
kell legyen, azaz belső hiba bekövetkezése esetén sem megengedhető, hogy a kezelőfelület
"önálló életre keljen", hibás megjelenítést adjon vagy hibás parancsokat
továbbítson. A projekt egyik kihívása volt olyan architektúra kidolgozása, ami
minden esetben biztosítja az ellenőrzött működést, és belső hibák esetén biztonságos
állapotba viszi a vezérlőrendszert. Egy további jelentős fejlesztés volt annak
megvalósítása, hogy a kezelőfelület szoftvere vezetéknélküli hálózaton feltölthető
és konfigurálható legyen. Ez jelentősen csökkenti a karbantartási időt, ugyanakkor
újabb biztonsági követelményeket támaszt: a feltöltés során sem sérülhet meg
úgy a szoftver vagy a konfiguráció, hogy az veszélyes állapotot okozzon. Ehhez
speciális protokollok definiálására volt szükség.
Csoportunk feladata volt a belső hibaellenőrzés mechanizmusainak kidolgozása,
valamint a biztonsági követelmények ellenőrzése megbízhatósági modellezéssel
és matematikai analízissel. Ipari partnerünk az olasz Ansaldo volt.
![]() |
Dependable Embedded Components and Systems (DECOS)
2004-2007 |
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2004-től résztvett
az Európai Unió által támogatott DECOS FP6 IP projektben (Dependable
Embedded Components and Systems), mely a biztonságkritikus beágyazott
rendszerek készítésére a jelenleginél hatékonyabb technológiát dolgozott
ki.
A metodológia felöleli a beágyazott rendszerek elkészítésének összes fázisát, úgy mint: specifikáció, tervezés, implementáció és telepítés.
A kidolgozott modell alapú keretrendszer használatával kevesebb fejlesztési erőforrásra van
szükség, csökken a fejlesztési idő, drasztikusan redukálódik a tesztelési igény, a beágyazott
rendszerben jobb erőforrás-kihasználtság érhető el és csökken a rendszer karbantartási költsége.
Emellett garantált a terv helyessége, jobb kódminőség érhető el, jelentősen növekszik a komponensek újrafelhasználhatósága és egyszerűbbé válik az alkalmazások adaptálása újabb HW platformokra.
A technológia kidolgozása a projektben résztvevő nagyszámú neves ipari partner (Airbus, Audi, FIAT, Liebherr, Hella, Infineon, TTTech) által összegyűjtött igények alapján történt, a jelenlegi technológiákhoz mért versenyképességét pedig ezen partnerek által kidolgott mintaalkalmazások bizonyítják.
A DECOS projektben elért eredményeink – melyek várhatóan a jövő technológiáinak szerves részei lesznek – október 15-én kerültek bemutatásra a hazai piac meghatározó résztvevőinek a DECOS Nemzeti Nap keretében. Összeállításunk az ott elhangzott előadásokat tartalmazza néhány további anyaggal kiegészítve.